Verbod op 1 aprilgrappen te danken aan het Trumpeffect

Verbod op 1 aprilgrappen te danken aan het Trumpeffect

In Duitsland zijn 1 aprilgrappen sinds 1 januari van dit jaar verboden omdat ze door mensen – vanwege het hoge fake-newsgehalte sinds ‘Trump’ – niet meer als grap worden onderkend en door de snelle verspreiding via de sociale media een massahysterie tot gevolg kunnen hebben……

Uiteraard is dit een 1 april-grap.

Een van de weinige grappen – althans vanuit Duits perspectief – die nog gemaakt worden. Volgens de cultuuronderzoeker Hirschfelder is de 1 april-grap in Duitsland in een crisis beland. Jullie zullen nu wel verbaasd denken: Duitsers en moppen vertellen, is dat een grapje? Duitsers hebben toch geen humor? Wat uiteraard een ‘hardnekkig slechte grap is’: ook in Duitsland wordt er veel om moppen en grappenmakers gelachen.

Bekend zijn de meer platvloerse komiek “Otto”, maar ook de wat droge Duitse humor van Loriot, alsmede de wat recenter bekende politieke cabaretiers, zoals Dieter Nuhr of stand-up-comedians zoals Carolin Kebekus of Cindy von Marzahn.  Uiteraard geldt met name voor het politieke en het maatschappijkritische cabaret dat over elke grap ‘gründlich’ is nagedacht en dat hij goed gestructureerd is opgebouwd. Typisch Duits zal je denken.

Maar hoe zit het nu met de 1-april-grap in Duitsland? Volgens wetenschapper Hirschfelder is deze aan het uitsterven, onder meer omdat mensen het grapjes maken delegeren aan de sociale media en de televisie, waar ze overvoerd worden met humoristische filmpjes en plaatjes. Hij constateert echter nog iets anders: de ‘grapjes-cultuur’ in Duitsland heeft zich volgens hem ontwikkeld tot een ‘beledigingscultuur’.

Er zou sprake zijn van een verschuiving van Heinz Erhard naar Dieter Bohlen. Laatstgenoemde is in Nederland vooral ‘beroemd’ als onderdeel van het popduo ‘Modern Talking’ (geen grap, ze meenden het bloedserieus). Als jurylid van DSDS (Idols) is hij er in Duitsland echter vooral om bekend dat hij kandidaten belachelijk maakt en beledigt- wat veel mensen tegenwoordig blijkbaar als grappig ervaren.

Wordt het belachelijk maken van mensen in Nederland ook als entertainment verkocht? Is hier sprake van een verschuiving van Van Kooten & De Bie naar Gordon (Holland got’s talent)? Hoe zit het eigenlijk in Nederland met de 1-april-grappen, zijn die er nog? Ik ben benieuwd.

Over de auteur

Bettina Fabich is sinds 2000 directeur van Denies Deutsch-Nederlands Plus! Ze is sparringpartner voor Duitsland (bedrijven en (semi-) overheden), helpt Duits-Nederlandse projecten en samenwerkingsverbanden de weg op, houdt presentaties en modereert gemengde bijeenkomsten. Alles met een humoristische inslag en vanuit het perspectief van beide landen, alsmede tweetalig.

 

 

 

X